OVER LET'S CONNECT
“Flourishing is the product of the pursuit and engagement of an authentic life that brings inner joy and happiness through meeting goals, being connected with life passions, and relishing in accomplishments through the peaks and valleys of life.”
Joren Peeters is initiatiefnemer van Let’s Connect. Mijn achtergrond ligt in de buitensport waar ik in 2015 ben begonnen als groepsbegeleider en buitensportinstructeur. In dit zelfde jaar begon ik met de studie Sport, Gezondheid & Management met uitstroomprofiel Outdoor & Adventure en later de minor Positive Psychology. Deze twee onderwerpen interesseerden mij enorm en ik bracht deze combinatie samen in mijn sriptie: Emotionele behoeften binnen een gezinssysteem en hoe hieraan bij te dragen door middel van buitensport. Hieruit voort kwam een programma: “WeConnect”. Van het één kwam het ander en 3 jaar later stond ik op de stoep van de KVK om “Let’s Connect” in te schrijven.
Floreren is een begrip dat mij intrigeerd. Het legt zowel verband met natuur als met een menselijk proces. Ik ken verschillende mensen en organisaties die, al dan niet bewust, producten of diensten aanbieden die het floreren bevorderen. Ik ken ook verschillende mensen en organisaties die, al dan niet bewust, op zoek zijn naar floreren. Let’s Connect verbind al deze partijen op een menselijke manier.
Flourishment through human connection
Werkwijze
Let’s Connect werkt met verschillende principes vanuit positieve psychologie en vanuit ervaringsgericht leren.
Positieve Psychologie
Dr. Martin Seligman, oprichter van de positieve psychologie en auteur van de Well-being theorie. Een theorie die staat van welzijn beschrijft. Het doel van deze theorie is het verhogen van floreren door het verhogen van Positive Emotions (positieve emoties), Engagement (betrokkenheid), Relationships (relaties), Meaning (betekenis) and Accomplishment (prestatie) (PERMA).
Ervaringsgericht leren
“Challenge and experience followed by reflection, leading to learning and growth” – Uitdaging en ervaring gevolgd door reflectie, leidend naar leren en groei.
Positiviteit is een verzameling van de totaliteit van ervaren positieve emoties. Voorbeelden van postieve emoties zijn vreugde, trots, liefde, dankbaarheid, vertrouwen, comfort, genot, e.d.
Betrokkenheid gaat over het volledig betrokken zijn bij hetgeen wat je doet. Deze vorm van betrokkenheid word ook wel eens “flow” genoemd. Mensen beschrijven deze vorm van betrokkenheid als “Ik ging volledig op in wat ik deed” of “Het leek alsof tijd stil stond”.
Positieve relaties gaat over de impact van andere mensen op het welzijn van een individu. Wat is de laatste keer dat je niet meer kon stoppen met lachen? De laatste keer dat je vervuld was van betekenis in het leven. Of de laatste keer dat je enorm trots was op een prestatie. Grote kans dat je al deze momenten in de omgeving van andere mensen hebt beleefd. Deze anderen kunnen familiale relaties zijn maar ook geliefden, vrienden, werkgevers, collega’s, klanten, buren of de locale postbezorger.
Het gevoel van bijdragen aan, of onderdeel zijn van, iets groter dan jezelf geeft betekenis aan het leven. Voorbeelden zijn het steunen van een goed doel, werken voor een organisatie die een visie nastreeft waar je in gelooft of een religie die betekenis geeft aan je leven.
Te verwerven resultaat, prestatie of succes motiveert en kan betekenis geven aan het leven. Reeds verworven resultaat, prestatie of succes is bron van vertrouwen en trots. Het stellen en bereiken van doelen is een belangrijk onderdeel van dit onderwerp.
“Plus” gaat over onderwerpen die wel te maken hebben met welzijn en vitaliteit maar die niet onder Dr. Martin Seligman’s well-being theorie vallen. Voorbeelden zijn:
– Beweging
– Voeding
– Slaap
In plaats van “Plus” wordt ook wel “Health (gezondheid)” of “Vitality (Vitaliteit)” gebruikt.
Seligman, M. E. P. (2012). Flourish.
Ervaringsgericht leren is een onderwijsmethode waarin de onderwijzer bewust een specifieke ervaring creëert voor de leerling en hier nadien op reflecteert. Enkele voorbeelden van mogelijke uitkomsten zijn het verhogen van kennis, vaardigheden, reflectief vermogen, groepscohesie of leiderschapsvaardigheden.
Deze manier van leren kan op verschillende manieren gerealiseerd worden. De methoden van ervaringsgericht leren die richting geven aan de werkwijze van Let’s Connect zijn Outdoor education, Adventure education, en Active learning. Dit uit zich als volgt:
Natuur: Alles wat wij doen doen wij in een natuurlijke omgeving.
Avontuur: Al onze activiteiten hebben een avontuurlijk karakter.
Actie: Leren door te doen.